Dust in the Groove
20. 8. 2020 – 20. 8. 2020
Dům pánů z Kunštátu
Hudební projekt Dust in the Groove se svým neobvyklým nástrojovým obsazením zcela svobodně mísí jazz, soudobou hudbu a volnou improvizaci a prozkoumává hraniční území mezi těmito hudebními světy. Již řadu let organizuje workshopy pro děti na téma improvizace a grafické partitury. Společný začátek v 16:00.
"Chceme dětem představit svět soudobé hudby, jazzu a improvizace ve spojení s výtvarným uměním, propojit hravost a nápady dětí s kreativitou zkušených umělců."
Hudební projekt Dust in the Groove se svým neobvyklým nástrojovým obsazením zcela svobodně mísíjazz, soudobou hudbu a volnou improvizaci a prozkoumává hraniční území mezi těmito hudebnímisvěty. Zaměřuje se na hledání nových témbrových možností u jednotlivých nástrojů i jejich vzájemnézvukové propojení s nasazením jazzové energie. Již řadu let organizuje workshopy pro děti na témaimprovizace a grafické partitury.
www.dustinthegroove.cz
Akordeon a vokály - Žaneta Vítová (dlouholetá lektorka dospělých i předškolních dětí)
Marimba – Martin Opršál (pedagog, vedoucí katedry bicích nástrojů JAMU)
Trubka – Jan Přibil (pedagog, muzikolog - JAMU, Filozofická fakulta UP)
Saxofon a basklarinet – Radim Hanousek (pedagog, doktorand JAMU - studium interpretace)
Kontrabas – Peter Korman (absolvent JAMU)
Radim Hanousek letos zrealizoval interaktivní webové stránky, které na jedné ploše spojují hravost anápady dětí s kreativitou zkušených umělců. Vložené obrázky se nabízí jako materiál a inspirace prohudebníky a zároveň hudební příspěvky působí jako výzva pro výtvarníky.
www.malujemehudbu.cz
Výtvarnou část workshopu povede Olga Piperová Taušová. Vystudovala SUPŠ Brno - obor užitá malba, Pedagogická fakulta MU Brno – dějiny a výtvarná výchova, VOŠ restaurátorská Brno – restaurovánímalířských děl. Zabývá se výukou výtvarné výchovy a arteterapií, restauruje, příležitostně tvoří –malba, kresba, grafika, rovněž zpívá ve sboru, noty a partitury jsou pro ni nejen záznam hudby ale ivýtvarný artefakt.
Program:
– představení nástrojů a jejich i nezvyklé zvukové využití
– ukázka grafického zápisu hudby a společná příprava a hudební nácvik grafických partitur
Výtvarníci – zkuste se zamyslet a vybavit si nějaký zvuk, který vás nedávno zaujal, vylekal, rozesmál, trhal vám či hladil uši. A teď přemýšlejte, jak by se takový zvuk dal nakreslit či zapsat. Může to být icelá řada zvuků dohromady, hudba zvuků – zvuková hudba. Třeba vás napadne celý příběh ve zvucích.
Už máte první čáry na papíře?
Víte, jakou melodii vám vržou staré dveře? Je pokaždé stejná? A co duet myčky a pračky, není todramatické? A jak je naopak uklidňující zvuk tekoucí vody v potoce, šumění větru a přesný tikot hodinu babičky. A jak zní liják a bouřka, pokud zrovna utíkáme na vlak a jak když se jen díváme z okna nachalupě a k tomu praská dřevo v kamnech? A zvířata a celá příroda – to je hudby! A k tomu pískavýhlas sousedky z horního patra se svým ukňučeným pejsánkem a ještě ten starý bručoun od vedle, co sirád přihne. Jak byste nakreslili tento zvukový svět?
A vaše nálada, i ta se dá nakreslit. Radost, smích, smutek, vztek, lítost.
Můžete zapojit i barvy. Třeba tu lehkou bílou anebo tu těžkou modrofialovou. I pohyb můžeme namalovat - pomalý, rychlý, rovný, klikatý, dopředu, nahoru. Napadne vás jistěspoustu dalšího. Zkusíte nakreslit vlastní příběh?
A hudebníci – jak ti teď takovou grafickou partituru zahrají? Mohou se podívat na obrázek a hnedimprovizovat, podle čar, podle barev, co je zrovna napadne. Ale mohou se také zamyslet. Jak dostat zesvého nástroje takovou náladu, barvu, příběh, zvuk?
Podívejte se a poslechněte si, jak to dělají zkušení profesionálové. Někteří si z obrázku vyčtou rytmus(tedy to co se pravidelně opakuje a při poslechu hudby vás nutí k tanci; rytmicky pracuje i srdce, rytmus můžete vnímat při rychlé chůzi i v autě, když spustí blinkry), další si na obrázku najdou třebamelodii (to je ta řada tónů, kterou si v dobré náladě prozpěvujete v koupelně). Někdo si na obrázkunajde obojí, rytmus i melodii, podobně jako když čte běžné noty. Jsou hudebníci, kteří vystihnounáladu nebo se zaměří na něco pro ně výrazného, důležitého. A někteří prostě jen koukají na obrázek aimprovizují.
Zkusíte to také? Jako výtvarníci nebo jako hudebníci. Anebo obojí?
Projekt vznikl za podpory statutárního města Brna.
Dům pánů z Kunštátu
Dominikánská 9
Brno